[Onderzoek] B2b-merken uit de Fortune 500 en Instagram

  • B2b
  • 5 aug 2016 @ 11:00
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • Social media

Instagram is één van de meest effectieve social mediakanalen om klanten aan je te binden, blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse TrackMaven, leverancier van marketing analyse software. Zo zouden b2b-merken met Instagram 20 procent meer engagement genereren dan met LinkedIn.

Het onderzoek identificeert hoe toonaangevende bedrijven uit de Fortune 500 gebruik maken van Instagram. Het geeft b2b-marketeers inzicht, biedt interessante benchmarkdata en geeft antwoord op vragen als: 'Wat zijn de beste tijden om te posten?' en 'Uit welke componenten bestaat een succesvolle post?'.

Uitkomsten
Voor het onderzoek zijn meer dan 40.000 unieke Instagram posts geanalyseerd over een periode van een jaar. De posts zijn van zowel b2b- als b2c-merken. De belangrijkste bevindingen:

  • 98,9 procent van de interactie met Fortune 500-bedrijven komt in de vorm van likes of ‘double taps’. In contrast: comments zijn goed voor 1,1 procent van de interactie.

‘Dit wijst erop dat Instagram, voor de grootste Amerikaanse merken, een engagement spel is, geen reactief community platform,' aldus de onderzoekers van TrackMaven.

  • Fortune 500-marketeers posten doorgaans tussen 9-en-5, maar de meeste engagement vindt plaats op zondag. Waarschijnlijk omdat er dan minder competitie plaatsvindt voor ruimte in de Instagram feed. Het gaat om 1,1 procent meer engagement dan een gemiddelde post.

‘Fortune 500-merken publiceren op zondagen de helft minder posts dan zijn op donderdag en vrijdag. De impact van posts ziet op donderdag en vrijdag een dip, wanneer de meeste competitie in de Instagram feed plaatsvindt.’

  • Posts die tussen 22.00 en 3.00 uur worden geplaatst, krijgen de meeste engagement (6,15 tot 8,78 procent meer engagement dan gemiddeld). Het slechtste moment om te posten is volgens de onderzoekers tussen 11.00 en 16.00 uur met 4,18 tot 6,58 procent minder engagement dan gemiddeld.

‘Marketeers moeten begrijpen wanneer hun publiek actief is op Instagram zodat gepubliceerde content de meeste kans krijgt om door de doelgroep te worden gezien.’

  • Posts met een hashtag of vraagteken krijgen iets meer engagement dan post zonder. Uitroeptekens zorgen juist voor iets minder engagement (0,22 procent).
  • 89,03 procent van de posts door Fortune 500-merken hebben geen filter, ook al zijn posts met filter succesvoller.

‘Mayfair staat op plek acht van de meest populaire filters onder de Fortune 500-merken en wordt gebruikt in slechts 0,49 procent van de berichten. Echter, berichten die het Mayfair-filter gebruiken, zien de meeste engagement met een impact score van 1,06 procent. De meeste Fortune 500-merken gebruiken echter geen filter. Posts zonder filter hebben een impactscore van 0,98 procent.’

Bron: www.b2bmarketing.net

Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken